fredag den 20. januar 2012

Gamle projekter

Det sker, at jeg i min iver efter at afprøve nye idéer, glemmer at bliver færdig med ældre projekter. Enkelte taber jeg HELT interessen for, andre kæmpe jeg færdige, men enkelte dukker op igen og igen - og hver gang er det en glæde at komme videre igen.

For ca. 9 år siden startede jeg med at strikke en trøje. Kort tid efter blev jeg gravid, men jeg LOVEDE mig selv, at trøjen skulle være færdig, inden jeg gik i gang med babytøj. Jeg har strikket meget siden både på alt muligt andet og også på trøjen her. Og nu er jeg klar til at gå igang med ærmerne - DEN SKAL NOK BLIVE FÆRDIG - engang.


Trøjen er stikket i dobbelt-strik. Det vil sige at man faktisk strikker to trøjer samtidig. De hænger sammen, er glatstrikkede, vendbare og med den ene som et foer af den anden. Der strikkes hele tiden "en ret, en vrang". Retmasker danner den side man kigger på; vrangmasker danner den anden. Man kan garanteret arbejde i flere farve, men jeg ynder nu kun at bruge to, således at den ene side farvemæssigt bliver som et negativt tryk af den anden. I starten skal man holde tungen lige i munden, men mønsteret kommer forholdsvis hurtigt til at ligge i hænderne, hvis man er en rutineret strikker. Jeg vil absolut ikke anbefale denne metode til en begynder ;-)

Jeg strikker sjældent efter egentlig opskrift og heller ikke denne gang. Men hvis du har lyst til at prøve denne strikkemetode, så smid mig en besked, så skal jeg stykke en beskrivelse sammen af metoden. Alle mønstre i to farver kan anvendes, jeg finder tit inspiration i en gammel bog, jeg har med stikkemønstre fra Gotland. Og selve opskriften på en trøje findes jo næsten overalt. Man skal blot huske at vælge en størrelse eller to større end man egentlig bruger, da trøjen bliver vældig tyk. Og også i dobbeltstrik kan det selvfølgelig lade sig gøre at lave nogle fine detaljer. Her ses detalje af overgang til hals/krave, som jeg selv synes er lykkedes rigtig godt.

Jeg strikke i uld på pind 3½ - der er købt ca. 1½ kg garn og den bliver tung og garanteret varm. Og sikkert på mode igen en gang eller to mere før jeg bliver helt færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...